____________ ____________ ταξιδεύοντας: 84 ~ Βιρτζίνια Γουλφ: Στην Ελλάδα, τον Μάη

ταξιδεύοντας

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2009

84 ~ Βιρτζίνια Γουλφ: Στην Ελλάδα, τον Μάη

Virginia Woolf (1882-1941)
"στην Ελλάδα είμαι ήρεμη
κι ευτυχισμένη"

19 Απριλίου 1932
«Να 'μαστε λοιπόν παραπλέοντες τας ελληνικάς νήσους. Η θάλασσα είναι λάδι, τόση ζέστη που μπορείς να κάτσεις γυμνός στο κατάστρωμα - πότε πότε ένα πουλί κάθεται στο κατάρτι - ο Ρότζερ τρέχει να μας πει "να η Κόρκυρα", αλλά δεν είναι - ένας Έλληνας κύριος τον διορθώνει...»

Όταν η Βιρτζίνια Γουλφ γράφει αυτό το γράμμα στην αδελφή της, Βανέσα Μπελ, βρίσκεται πάνω στο πλοίο Τέβερε και συνταξιδεύει με τον Ελευθέριο Βενιζέλο που επιστρέφει από την Ελβετία έχοντας δώσει τη μάχη του στην Κοινωνία των Εθνών για να επιτύχει άρση του εξωτερικού χρέους και δανειοδότηση 50 εκ. δολλαρίων. Αυτό είναι το δεύτερο ταξίδι της στην Ελλάδα και έχει συντροφιά της τον σύζυγό της Λέναρντ Γουλφ, και τα αδέλφια Ρότζερ και Μάρτζερυ Φράι.

«Γιατί δεν μου είπες ποτέ ότι η Ελλάδα είναι όμορφη;» γράφει λίγες μέρες αργότερα στην ηλικιωμένη φίλη της Έθελ Σμιθ, «Γιατί δεν ανέφερες ποτέ τη θάλασσα και τους λόφους, τις κοιλάδες και τα λουλούδια; Μόνο εγώ έχω μάτια και βλέπω; Έθελ, σου το αναγγέλλω επισήμως: η Ελλάδα είναι η πιο όμορφη χώρα του κόσμου. Ο Μάης είναι η πιο όμορφη εποχή του χρόνου. Ελλάδα και Μάης μαζί!»

26 χρόνια έχουν περάσει από την πρώτη επίσκεψή της και σήμερα είναι πια διάσημη συγγραφέας και ήδη 50 ετών. «...ήτανε τόσο παράξενο που ήρθα ξανά εδώ, δεν είχα συναίσθηση τόπου και χρόνου. Έβλεπα το φάντασμά μου να κατεβαίνει απ' την Ακρόπολη, ετών 23» γράφει στην Βίτα Σάκβιλ-Γουέστ, στις 8 Μαΐου.

Image Hosted by ImageShack.us

Μέσα από το ημερολόγιό της, ακολουθούμε τα βήματά της:

Δεύτερη μέρα στην Αθήνα
...τι μπορώ να πω για τον Παρθενώνα — ότι ήρθε να με βρει το φάντασμά μου, το κορίτσι των 23 ετών, με όλη τη ζωή μπροστά του' αυτό' κι ακόμη, ότι είναι πιο συμπαγής καί μεγαλοπρεπής, πιο στιβαρός απ' ό,τι θυμόμουνα. Οι κίτρινοι κίονες — πώς να το πω; όλοι μαζί, σαν σύνολο, ακτινοβολούσαν εκεί πάνω στο βράχο, με φόντο τον πιο βίαιο ουρανό, χτυπητό ψυχρό γαλάζιο, κι ύστερα μαύρο του ανθρακίτη.

Πλήθη περνούν φευγαλέα σαν ικέτες (πρόκειται για ελληνόπουλα που τα 'φεραν με το σχολείο). Ο ναός σαν πλοίο, δονείται, τεντώνεται, πλέει, αν και ακίνητος, διασχίζοντας τους αιώνες. Είναι μεγαλύτερος απ' ό,τι θυμόμουνα, με μεγαλύτερη συνοχή. Ίσως ξεθύμανε κάτι από τον νεανικό συναισθηματισμό που κάνει τα πράγματα μελαγχολικά. Τώρα που είμαι πενήντα (το 'γραψα με θάρρος στο βιβλίο του ξενοδοχείου — το καλό μας Γιάκ το απέφυγε, άλλη μια απόδειξη του συμπλέγματος κατωτερότητας), έχω γκρίζα μαλλιά κι η ζωή μου σχεδόν τέλειωσε, μ' αρέσει υποθέτω ό,τι έχει ζωντάνια, το λουλούδισμα μπροστά στο θάνατο. Από κάτω η Αθήνα σαν σπασμένο τσόφλι, και τα γκριζόμαυρα θαμνώδη βουνά.
... ... ...
Η Αθήνα μ' αρέσει γύρω στίς 7, όταν οι δρόμοι γεμίζουν από ένα βιαστικό και πολύβουο πλήθος, μαυροφόρες γυναίκες με λευκά πρόσωπα και γυναίκες με σάλια, και κομψευόμενοι μικροκαμωμένοι άντρες, που βγαίνουν το βράδυ με τις νυχτερίδες και τα δειλινά στις πολιτείες του Νότου, αρί λάλαγες*. Η Μάρτζερυ, ακούγοντάς τους να μιλάνε απόψε στου Αβέρωφ, είπε ότι ο τόνος είναι όπως στ' αγγλικά.

Εκδρομή στο Δαφνί
Η άλλη παρατήρηση έγινε στη βυζαντινή εκκλησία του Δαφνιού: «Σπουδαίο — ξεπερνάει κάθε φαντασία» είπε ο Ρότζερ, και απόθεσε καπέλο, μπαστούνι, σχέδια, δυο-τρείς οδηγούς και λεξικά πάνω σε μια κολόνα. Ύστερα κοιτάξαμε όλοι μαζί ψηλά τον Χριστό τιμωρό, μεγαλύτερο κι από εφιάλτη, σε μπλε και λευκό ψηφιδωτό. Αυτή η εκκλησία μάς άρεσε πολύ. Είναι ψηλή και τραχιά και αψιδωτή, και τα ψηφιδωτά είναι πολύ φθαρμένα. Και κοιτάζεις έξω απ' την πόρτα εκείνα τα πράσινα φουντωτά δέντρα, που το καθένα μοιάζει να 'χει μια τούφα από ήλιο και σύννεφο που κυματίζει — έτσι λαμπερά, έτσι σκοτεινά είναι τα πράσινα κύματα στο δάσος που περπατήσαμε. Μια ελληνική οικογένεια φροντίζει την εκκλησία — μεσόκοποι άντρες και γυναίκες, κάθονται με τα καλά τους (οι άντρες) με πανωφόρια και δαχτυλίδια χρυσά και διαβάζουνε την εφημερίδα τους στις 3.30 το απόγευμα. Τέτοιο καθισιό, τέτοια ξενοιασιά δεν είδα ποτέ στην Αγγλία. Τέλος η πιο νέα, μια γυναίκα με σάλι, παντόφλες και φόρεμα βαμβακερό, απομακρύνεται, σκαρφαλώνει πάνω σ' έναν γκρεμισμένο τοίχο κι αρχίζει να κόβει κίτρινα λουλούδια — τι άλλο να κάνει. Από κεί κατεβήκαμε με το αυτοκίνητο στη θάλασσα — και πόσο όμορφα είναι τ' ανέγγιχτα χείλη της θάλασσας όταν αγγίζουνε μιαν άγρια παραλία' πίσω μας λόφοι καί πράσινες πεδιάδες, στο βάθος η Ελευσίνα, πράσινα και κόκκινα βράχια, ένα ατμόπλοιο ξεκινά.

Βόλτα στο Σούνιο
Έκανε κρύο τσουχτερό. Αυτό πάντα το ξεχνάει κανείς. Ο αέρας σφύριζε μέσ' απ' τα ακάλυπτα πλευρά του κόνβερτιμπλ του Γκιόλμαν. Ο Λέναρντ φτερνιζότανε. Εγώ είχα ρίγη. Το δάπεδο του αυτοκινήτου γεμάτο με κουτιά ζωγραφικής. Γευματίσαμε σ' ένα τραπέζι στον ήλιο στο Σούνιο — οι κολόνες άσπρες σαν κιμωλία, ψηλές σαν φάροι. Μινιατούρες λουλουδιών έφτιαχναν ένα λαμπερό ταπέτο — η Μάρτζερυ ξερίζωνε κρινάκια. Τι λέγαμε; Τίποτα ιδιαίτερο. Μετά την πρώτη βδομάδα μιλάς μόνο στο βραδινό φαγητό. Και μετά γυρίσαμε πίσω, εννοείται περνώντας φουντωτά δέντρα, κόκκινα τετραγωνισμένα χωράφια, αφήνοντας πίσω μας τσιγγάνικα τσαντίρια, σαν ινδιάνικα καλύβια από κλαριά φτέρης' μια κοπέλα σεργιανούσε γνέθοντας μαλλί' και γυναίκες ήταν καθισμένες στο κατώφλι — σκέφτηκα το Πικαντίλυ τέτοια ώρα.

Image Hosted by ImageShack.us

Τι παράξενη αυτή η επίπεδη γη, καρτερική και υπάκουη, με βιβλικά δέντρα εδώ κι εκεί, πρόβατα με μακρύ μαλλί που βόσκανε, κι ούτε ένα σπίτι στον ορίζοντα. Η Αγγλία την εποχή του Τσώσερ. Στο Σούνιο η θάλασσα σπάει πάνω σε πράσινη και κόκκινη πέτρα, και σκουρογάλαζα καράβια αρμενίζουνε — όλα όπως τον καιρό του Τσώσερ ή του Ομήρου, ούτε προβλήτα ή προκυμαία, ούτε μάτι ανθρώπου.

Στον ναό της Αφαίας Αθηνάς, στην Αίγινα
Ω η βροχή, η βροχή! Αυτό την άλλη μέρα στην Αίγινα. Αυτό το όμορφο μαλακό νησί, με το ηλιοψημένο μονοπάτι, τη θάλασσα και την ακρογιαλιά, τα μικρά ροζ και κίτρινα σπίτια, το θυμάρι, την απότομη λοφοπλαγιά, το Ναό, σκελετώδη, κυρίαρχο, τους κόλπους ξέχειλους από θάλασσα — όλα αυτά δεν ήταν παρά ψύχρα, ομίχλη, βροχή, Αμερικάνοι μαζεμένοι γύρω από έναν κοκαλιάρη καθηγητή' και μεις ζαρωμένοι κάτω από ένα πεύκο που άφηνε τη βροχή να περνάει. Αλλά ακόμη κι έτσι, ο Ρότζερ έλεγε «Σπουδαίο, σπουδαίο», ένας ναός από ψαμμόλιθο καλύτερος απ' το Σούνιο.

Image Hosted by ImageShack.us

Καταπληκτικό το τι μπορεί να κάνει μια μεγαλοφυΐα σ' έναν τόσο μικρό χώρο — ιδού οι τέλειες αναλογίες — και η βροχή μάς ανάγκασε να κατηφορίσουμε όσο πιο γρήγορα γινόταν για το πλοίο μας. Είχανε πιάσει κόκκινα ψάρια και χταπόδια. Πώς; Λοιπόν, ρίχνουνε κρεμμύδια, ψωμί και τα λοιπά στο βυθό και τα ψάρια μαζεύονται, ύστερα μαζεύονται ρίχνουνε δυναμίτη και μπαμ! — γίνεται μια έκρηξη, τα ψάρια ανεβαίνουνε στην επιφάνεια ψόφια, και τα καμακώνουνε. Αυτό απαγορεύεται. Αλλά δεν σε βλέπει κανείς εδώ γύρω. Αυτά μάς τα είπε ο θερμαστής με το όμορφο ελληνικό χαμόγελο — το χαμόγελο που έχουν οι μουλαράδες και οι ταξιτζήδες.
στην Kαισαριανή
Σήμερα —τι όμορφα ήταν σήμερα— στη μικρή στρογγυλή βυζαντινή εκκλησία στους πρόποδες του Υμηττού. Γιατί δεν μπορούμε να ζούμε για πάντα έτσι; αναρωτήθηκα — όχι πως ο καιρός είχε ζεστάνει αρκετά, αλλά η βροχή κι ο αέρας είχανε σταματήσει' κι η ζωή έμοιαζε τόσο ελεύθερη, γεμάτη απ' όλα τα καλά — φύση άγρια, θυμάρι, κυπαρίσσια, η μικρή αυλή όπου ο Ρότζερ κι η Μάρτζερυ κάθονταν αφοσιωμένοι στη ζωγραφική τους' ο μεγάλος, άσπρος σαν μάρμαρο, σκύλος, κοιμισμένος σε μια γωνιά' κι όπως πάντα λεπτοκαμωμένες γυναίκες με παντόφλες να πηγαινοέρχονται αθόρυβα σε κάμαρες χτισμένες ψηλά σαν χελιδονοφωλιές, με κομμάτια παλιό σκαλισμένο μάρμαρο στις παραστάδες. Ένα ματσάκι άγριες ανεμώνες και ορχιδέες.

κάτω από μια ελιά στους Δελφούς
H ώρα είναι δέκα παρά πέντε. Και πού βρίσκομαι και γράφω με πένα και μελάνι; Όχι στο γραφείο μου. Στο φαράγγι, στην κοιλάδα, στους Δελφούς, κάτω από μια ελιά, σε γη στεγνή, στρωμένη με άσπρες μαργαρίτες. Ο Λέναρντ διαβάζει την ελληνική του Γραμματική δίπλα μου' μια χελιδονοουρά, αν δεν κάνω λάθος, πέρασε ξυστά. Γκρίζοι βράχοι απέναντι μου, με ελαιόδεντρα και θάμνους, κι αν τους ανέβω έναν έναν, να το μεγάλο φαλακρό γκριζόμαυρο βουνό, κι έπειτα ουρανός απόλυτα λείος. Πίσω λοιπόν στη ζεστή γη με τις μαργαρίτες και τα έντομα στις κίτρινες καρδιές τους. Ακούγονται κουδούνια κατσικιών' ένας γέρος ξεπέζεψε από το μουλάρι του — είμαστε ακριβώς στη βάση του λόφου που στην κορφή του είναι οι Δελφοί, και ο Ρότζερ κι η Μάρτζερυ σχεδιάζουν. Και μια ακρίδα μόλις έκατσε πάνω στην ελιά.

Έτσι προσπαθώ να κάνω ορατή αυτή τη σκηνή που σύντομα θα χαθεί για πάντα. Κι ίσως ακόμη προσπαθώ να αποφύγω αυτόν το δαίμονα που λέει, ίσως χωρίς λόγο, ότι θα 'πρεπε να καταγράψει κανείς το πώς πήγαμε στην Κόρινθο, στο Ναύπλιο, στις Μυκήνες, το Μυστρά, την Τριπολιτσά, κι από κει πίσω ξανά στην Αθήνα, ενώ ο ήλιος τσουρούφλιζε, κι εγώ φορούσα ένα μεταξωτό φόρεμα, και πήγαμε στον Κήπο, κι υστέρα ξεκινήσαμε το Σάββατο το πρωί στις 7 για τους Δελφούς. Θα έπρεπε να γράψω για όλ' αυτά τα μέρη, και να προσπαθήσω ίσως να φιξάρω μερικές απ' τις σκηνές που τρέχουνε μες στο μυαλό μου καθώς τρέχουμε με τ' αυτοκίνητο. Γιατί κάναμε πολύ μακρινές διαδρομές. Κι ο αέρας κι ο ήλιος — α πώς πρήζονταν τα χείλη μας και μαυρίζανε καί σκάγανε κι η μύτη μας ξεφλούδιζε και τα μάγουλά μας κοκκινίζανε σαν να καθόμασταν μπροστά σε πολύ δυνατή φωτιά. Η κοκεταρία έκανε φτερά. Γίνεσαι τελικά χωριάτης. Αυτό μου θυμίζει πώς πήδηξα απ' τη χαρά μου όταν είδα μια αρκετά καλοντυμένη γυναίκα στο σαλόνι του ξενοδοχείου Ματζέστικ να πίνει το ποτό της μ' έναν ευφραδέστατο ηλικιωμένο κύριο το απόγευμα που γυρίσαμε, σκονισμένοι, στεγνοί, κόκκινοι, χρυσωποί, μαυριδεροί, καφετιοί, τσαλακωμένοι (οι ρυτίδες της Μάρτζερυ είναι σαν τις ραβδώσεις στο πετσί άγριου ζώου). Όταν περάσεις τέσσερις-πέντε μέρες με τους χωρικούς και τη στερεή, αφρόντιστη ομορφιά τους, αισθάνεσαι να δονούνται από τη σπιρτάδα και το ραφινάρισμα του πολιτισμού οι πιο υψηλές κλίμακες των νεύρων σου — οι νότες του βιολιού.

Η Ελλάδα λοιπόν, για να γυρίσουμε στην Ελλάδα, είναι μια χώρα τόσο παλιά που είναι σαν να περιφέρεσαι σε σεληνιακά τοπία.

...τώρα καθόμαστε εδώ, αλλάξαμε θέση, λόγω του ήλιου, καθήσαμε ψηλότερα κάτω απ' την ελιά' κι έχω βγάλει για πιο δροσιά τα παπούτσια μου -, αυτό που συμβαίνει τότε είναι ότι μας πλησιάζουν οι χωρικοί κι αρχίζουν να μας μιλάνε, σαν να 'μαστε παλιοί φίλοι, για το ένα καί το άλλο. Χτες βράδυ, στο ύψωμα πάνω απ' τους Δελφούς, στο φως του δειλινού, ενώ η Ιτέα άρχιζε να τρεμοσβήνει δίπλα στη θάλασσα, στον κόλπο ένα καράβι, στο βάθος τα χιονισμένα βουνά, μπροστά μας απλωσιές καταπράσινες και κοκκινωπές, όπου κατσίκια και πρόβατα έβοσκαν, και τ' αυτοκίνητα περνούσαν αργά στο δρόμο που ξετυλιγόταν κάτω απ' τα πόδια μας, χτες βράδυ που καθόμασταν εκεί, ήρθε τρέχοντας προς το μέρος μας το κορίτσι που βόσκει τις γίδες, σαν για να μαζέψει το κοπάδι της, αλλά στην πραγματικότητα μόνο για να μας μιλήσει. Ούτε φόβος ούτε αμήχανα γελάκια ούτε ντροπές. Στάθηκε μπροστά μας σαν να 'ταν κάτι το φυσικό. Η Μάρτζερυ τής έδωσε τα κιάλια για να κοιτάξει, πρώτα απ' την καλή, ύστερα απ' την ανάποδη. Ύστερα μας είπε πώς λέγονται διάφορα πράγματα. Skotos {σκουτί} λέγεται το τραχύ χοντρό πανωφόρι της, ouranos o ουρανός, lullulin {λουλούδι} το λουλούδι, το ρολόι μου λέγεται orologe, το αυτοκίνητο — δε θυμάμαι.

Οι καλύτερες διακοπές της εδώ και χρόνια
Φτάσαμε λοιπόν στο τελευταίο βράδυ, πολλή ζέστη, πολλή σκόνη. Το μεγάφωνο βρυχάται' o Λέναρντ διαβάζει, χωρίς συμπάθεια, το βιβλίο της Έθελ Σμίθ' είναι επτά παρά δύο λεπτά και άρα μου μένει μισή περίπου ώρα για να γεμίσω τούτο το τετράδιο. Χρησιμοποίησα μόνο δέκα από τις εκατό πένες μου' μελάνι έχω ακόμη άφθονο' πόσες άγραφες σελίδες μού μένουν. Ιδού το αποτέλεσμα των καλύτερων διακοπών μας εδώ και χρόνια.

...καθώς λοιπόν στοχάζομαι αυτά τα σπουδαία πράγματα, που τρέχουν και γλιστράνε και σκαλώνουν στην επιφάνεια του νου μου, είμαι υπόγεια βυθισμένη σε σκηνές για το βιβλίο μου: φτιάχνω διάλογους, βλέπω εικόνες, όλο και ρίχνω κάτι καινούργιο μέσα στο καζάνι, που πρέπει να κοχλάσει όσο πιο πολύ γίνεται, μέχρι να χυθεί και να κρυώσει και να σκληρύνει — ενώ λοιπόν ασχολούμαι μ' αυτά, και δέχομαι ό,τι έχει να μου προσφέρει το θρόισμα του κυπαρισσιού και της λεύκας, το άρωμα των λουλουδιών, της πορτοκαλιάς, ο μικροπωλητής που πουλάει πιθηκάκια πάνω σε ξυλαράκια — ο καιρός περνά. Δεν είμαι βέβαιη αν είμαι στην Ελλάδα ή στο Λονδίνο. Αλλά νομίζω ότι μάλλον στην Ελλάδα είμαι, ευτυχισμένη, ήρεμη, φιλική προς όλα, χαλαρή.

...και θα γυρίζει πίσω
Μετά είχα το δράμα, στην Αίγινα, μιας απολίτιστης, θερμής, νέας εποχής, που θα μπει στη ζωή μας — και θα 'ρχόμαστε εδώ κάθε χρόνο, με μια σκηνή' θα το σκάμε απ' την Αγγλία, θ' αποβάλλουμε αυτό το φιδοπουκάμισο της ευπρέπειας' και το σφίξιμο, και τη συμβατικότητα του Λονδίνου' και τη φήμη, και τον πλούτο. Και θα γυρίσουμε πίσω, και θα γίνουμε ανεύθυνοι, εραστές της ζωής, και θα τρώμε μόνο ψωμί, γιαούρτι, βούτυρο, αυγά — ας πούμε στην Κρήτη. Αυτό είναι ως ένα βαθμό μια αληθινή παρόρμηση — σκεφτόμουνα, καθώς κατηφόριζα με μεγάλες δρασκελιές το λόφο. Το Λονδίνο δεν φτάνει, ούτε το Σάσεξ. Θες να ψηθείς στον ήλιο, να ξαναγυρίσεις σ' αυτούς τους ομιλητικούς, φιλικούς ανθρώπους, απλώς και μόνο για να ζήσεις, να μιλήσεις, όχι να διαβάζεις και να γράφεις. Κι ύστερα σήκωσα το κεφάλι μου κι είδα τα βουνά πέρα απ' τη θάλασσα, σαν λάμες μαχαιριών, χρωματιστά, και τη θάλασσα ήρεμη. Κι ένιωσα σαν ένα μαχαίρι να έξυσε ένα αμβλύ όργανο που υπήρχε μέσα μου, γιατί δεν μπορούσα να βρω κανένα ψεγάδι σ' αυτή τη λυγερή, αθλητική ομορφιά, τη βουτηγμένη στο χρώμα, χωρίς να 'ναι ψυχρή, χωρίς ίχνος χυδαιότητας, αλλά πανάρχαια από ανθρώπινη ζωή, γιατί κάθε σπιθαμή γης έχει το δικό της αγριολούλουδο, που θα μπορούσε να φυτρώσει και σ' έναν εγγλέζικο κήπο, και οι χωρικοί είναι άνθρωποι καλοί' και τα ρούχα τους, φθαρμένα και ξεβαμμένα από τον ήλιο, έχουν λεπτούς χρωματισμούς, όσο κι αν είναι χοντρά. Ξέρω ότι υπάρχουνε συμπάθειες ανάμεσα σε ανθρώπους και τόπους, όπως ανάμεσα στους ανθρώπους. Και θα μπορούσα ν' αγαπήσω την Ελλάδα στα γερατειά μου, όπως αγάπησα όταν ήμουν παιδί την Κορνουάλη.

Κι ακόμη ο Λέναρντ παίζει σκάκι και κοντεύει δώδεκα. Αλλά η Αθήνα δεν φαίνεται να νυστάζει καθόλου, κι έτσι δεν μπορώ να παραπονεθώ. Τα τραμ τσιρίζουνε. Αύριο τέτοια ώρα θα φτάνουμε στη Θεσσαλονίκη. Εγώ θ' αλλάζω πλευρό στη δική μου κουκέτα, ο Λέναρντ στη δική του, επί τρείς νύχτες, μέχρι να φτάσουμε στο Ρόντμελ και κοιμηθούμε στα μαλακά μας κρεβάτια, στο δροσερό Μάη της Αγγλίας.

= = =

Τα αποσπάσματα είναι από το βιβλίο Βιρτζίνια Γουλφ: Ελλάδα και Μάης μαζί σε μετάφραση Μαρίας Τσάτσου - εκδ. ύψιλον, 1996 (η πρώτη έκδοση του βιβλίου έγινε το 1984 από τον εκδ. οίκο "Κρύσταλλο"). Περιλαμβάνει εγγραφές από το ημερολόγιό της (Τhe Diary of Virginia Woolf -vol.4: 1931-1935), καθώς και επιστολές που έστειλε από το ξενοδοχείο Ματζέστικ στην Αθήνα, από τους Δελφούς και το Ναύπλιο, προς την αδελφή της Βανέσα Μπελ, τον ανιψιό της Κουέντιν Μπελ, τις φίλες της Έθελ Σμιθ και Βίτα Σάκβιλ-Γουέστ, την Λαίδη Ότολιν Μορέλ και τον ποιητή και εκδότη Τζων Λέιμαν.

Περισσότερα:

photobucket.com by
yu217590, flickr com by notiX,
thegreektravel.com

σ υ ν ε χ ί ζ ε τ α ι . . .

13 Comments:

Blogger μαριάννα :

Είναι όμως συγκινητικό να βλέπει έτσι την Ελλάδα, μια γυναίκα μη Ελληνίδα. Βέβαια ήταν άλλα χρόνια, αλλά ο ελληνικός Μάης και τα μνημεία εξακολουθούν να υπάρχουν. Πολύ χαίρομαι που «μάλωσε» την φίλη της, Έθελ Σμιθ, που δεν της είχε πει ποτέ, πόσο όμορφη είναι η Ελλάδα. :)
Μου αρέσει ο ενθουσιασμός της και η ζηλευτή φιλική σχέση της με τον ουσιαστικά φίλο και τυπικά σύζυγο της, τον Λέναρντ. ;)

Δευτέρα, Ιουλίου 13, 2009 10:22:00 μ.μ.
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

Αν διαβάσεις όλο το βιβλίο, θα διαπιστώσεις ότι η ματιά της δεν ήταν τουριστική. Ούτε προσέγγισε τον τόπο ως φυσιολάτρις. Αυτό, ίσως συνέβη κατά την πρώτη της επίσκεψη, όταν ήταν πολύ νέα. Στα πενήντα της, και στο τέλος του δεύτερου ταξιδιού της, σκεπτόταν ότι "πρέπει να 'ρθουμε εδώ του χρόνου οπωσδήποτε... στο διάβολο η Αμερική".

Έγραφε στην φίλη της Ρίτα: "Στ' αλήθεια είναι τρέλα να χάνει κανείς τα καλύτερά του χρόνια πασχίζοντας να πλουτίσει, όταν υπάρχει αυτή η άγρια αλλά πολύ πολιτισμένη και πανέμορφη χώρα, όπου μπορείς να ζήσεις, χωρίς ούτε έναν Άγγλο ή Αγγλίδα."

Θα επανέλθω στην ανάρτηση για να προσθέσω αποσπάσματα των επιστολών που έγραψε κατά την εδώ παραμονή της.

υ.γ.
Εγώ, πάντως, δεν κινδυνεύω να με μαλώσει καμμία φίλη. Πάντα τονίζω ότι η Ελλάδα είναι όμορφη, ακόμα κι αν όπου κι αν ταξιδέψεις η Ελλάδα σε πληγώνει. Αλλά κάποιες ...ξεροκέφαλες, πού τις χάνεις-πού τις βρίσκεις, στην Ευρώπη!

Xάρισμά σας, κυρία μου. Σαν καλωσόρισμα από το μεγάλο ευρωπαϊκό ταξίδι σας:

Στο Πήλιο μέσα στις καστανιές το πουκάμισο του Κενταύρου
γλιστρούσε μέσα στα φύλλα για να τυλιχτεί στο κορμί μου
καθώς ανέβαινα την ανηφόρα κι η θάλασσα μ' ακολουθούσε
ανεβαίνοντας κι αυτή σαν τον υδράργυρο θερμομέτρου
ώσπου να βρούμε τα νερά του βουνού.
Στη Σαντορίνη αγγίζοντας νησιά που βουλιάζαν
ακούγοντας να παίζει ένα σουραύλι κάπου στις αλαφρόπετρες
μου κάρφωσε το χέρι στην κουπαστή
μια σαΐτα τιναγμένη ξαφνικά
από τα πέρατα μιας νιότης βασιλεμένης.
Στις Μυκήνες σήκωσα τις μεγάλες πέτρες και τους θησαυρούς των Ατρειδών
και πλάγιασα μαζί τους στο ξενοδοχείο της "Ωραίας Ελένης του Μενελάου" -
... ... ...
Στις Σπέτσες στον Πόρο και στη Μύκονο
με χτίκιασαν οι βαρκαρόλες.

Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει.
Γιώργος Σεφέρης

Τρίτη, Ιουλίου 14, 2009 9:35:00 π.μ.
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

(αν το ζεύγος Γουλφ ζούσε στις μέρες μας, νομίζω πως θα προτιμούσε να συνάψει Σύμφωνο Συμβίωσης, παρά να προχωρήσει σε γάμο)

Τρίτη, Ιουλίου 14, 2009 9:40:00 π.μ.
Blogger μαριάννα :

Ευχαριστώ πολύ για το καλωσόρισμα, το τόσο όμορφο και νοσταλγικό, για μέρη αγαπημένα. Αν θα σου πω ότι με πονάει η πεθυμιά του Πηλίου; Λες και τό 'ξερες...

Δεν έχω διαβάσει το βιβλίο, αλλά συμφωνώ μαζί σου ότι δεν έβλεπε την Ελλάδα με τουριστική ματιά. Ούτε που θα μου περνούσε απ' το μυαλό για τη συγκεκριμένη. Το δε κομμάτι που παραθέτεις, εξαιρετικά αληθινό και πόσο την καταλαβαίνω...

Η αλήθεια είναι ότι ωριμάζοντας ο άνθρωπος, μαθαίνει να εκτιμά αλλιώς, αυτά που θεωρούσε δεδομένα πιο νέος.

Προσωπικά είχα την τύχη να με μεγαλώσει πατέρας φυσιολάτρης και ποιητής, όπου σταματούσε κάθε τρεις και λίγο στα κράκουρα και στις βραγιές των Λευκών Ορέων και να μου κόβει από ταπεινά χορταράκια, έως αγριολούλουδα και βότανα μυρωδικά και να μου τα μαθαίνει.

Μεγαλώνοντας κανείς στην κρητική φύση δεν γίνεται να μην ταυτιστεί με πάθος με τούτον τον τόπο, τον ευλογημένο από τους Θεούς, αλλά και καταραμένο να μας πονάει και να μας πληγώνει, όχι βέβαια ως τόπος, αλλά μέσω των αφρόνων που τον διαφεντεύουν.

Όσον αφορά τα ευρωπαϊκά ταξίδια μου, με ξεκουράζει η γαλήνη των ευνομούμενων(να χρησιμοποιήσω κι εγώ την πασοκική ατάκα) κρατών και κοινωνιών και έχω ανάγκη να βρεθώ σε άλλες πολιτείες, ανθρωπινΈς και πιο... φτηνές! :))))) Ποιητική αδεία ο τόνος στο ανθρωπινές.

Αν είχα καλή παρέα θα τσάκιζα κάθε ΣΚ ταξίδια στην Ελλάδα, αλλά δυστυχώς οι πιο πολλοί γύρω μου, είναι μούχλες! Ευτυχώς που υπάρχουν κάποιες φίλες και γυρνάμε κανένα νησάκι πού και πού.

Ανταποδίδω την αφιέρωση με ένα μικρό απόσπασμα, από τα πιο αγαπημένα, του πατριώτη ποιητή, που σίγουρα η ποίησή του δεν έμεινε ανεπηρέαστη από την κρητική φύση.

Σ' αυτές τις κάτασπρες αυλές όπου φυσά ο νοτιάς
σφυρίζοντας σε θολωτές καμάρες, πέστε μου είναι η τρελή ροδιά
που σκιρτάει στο φως σκορπίζοντας το καρποφόρο γέλιο της
με ανέμου πείσματα και ψιθυρίσματα, πέστε μου είναι η τρελή ροδιά
που σπαρταράει με φυλλωσιές νιογέννητες τον όρθρο
ανοίγοντας όλα τα χρώματα ψηλά με ρίγος θριάμβου;

Οδυσσέας Ελύτης, Η τρελή ροδιά

Τρίτη, Ιουλίου 14, 2009 9:40:00 μ.μ.
Blogger admin :

Έρρωσο. Από τις καλύτερες αναρτήσεις σου

Τετάρτη, Ιουλίου 15, 2009 10:05:00 μ.μ.
Anonymous giovdim :

Ωραία παρουσίαση και πολύ προσεγμένη καθώς συνδυάζεται και με τις φωτογραφίες. Οντως ταξιδεύουμε με τηνΒ.Γ. ακούγοντας τις σκέψεις της.

Κυριακή, Ιουλίου 19, 2009 11:11:00 μ.μ.
Anonymous Ανώνυμος :

Ένα μεγάλο μπράβο σε σας για τον κόπο σας και ένα για την κυρία Πολίτη που μας έδωσε την ευκαιρία να ταξιδέψουμε με τη λογοτεχνία.

Αναστασία Ελευθεριάδη

Κυριακή, Ιουλίου 26, 2009 11:41:00 π.μ.
Blogger BOSKO :

Τα συγχαρητήρια μου!
Σας διαβάσαμε στο "Ε" της σημερινής κυριακάτικης "Ελευθεροτυπίας"!

Κυριακή, Ιουλίου 26, 2009 9:37:00 μ.μ.

Μαριάννα,
αν και ο δικός μου πατέρας μού έδειξε (και μου έδωσε) ένα σωρό πράγματα για τα οποία τον ευγνωμονώ, σε ζηλεύω που εσένα σου έδειξε και κάτι παραπάνω! Μόνον τη ρίγανη ξεχωρίζω - κι αυτή λόγω του αρώματός της. :-)

Φλήναφε,
χαιρετώ και... θυμάμαι τον Μπρους Τσάτουιν. Από αναβολή σε αναβολή...

giovdim,
Οι φωτογραφίες μπαίνουν με σκοπιμότητα. Όχι για να ομορφαίνουν τις αναρτήσεις, αλλά για να μας ξεσηκώνουν για εκδρομές ή ταξίδια. [σ' εμένα, πάντως, δεν λειτουργούν... :-)]

Aναστασία,
Η κυρία Αφροδίτη Πολίτη αξιοποίησε και εμπλούτισε τις αναρτήσεις του μπλογκ με τον καλύτερο τρόπο. Σ' εκείνην, επομένως, το "μπράβο". Ευχαριστώ.

Bosko,
Σε τσάκωσα! Ώστε έτσι, ε; Στο Έψιλον "μας διαβάσατε"! Εμμέσως κι από σπόντα. Καλά σου...
(κι εγώ δεν ξαναδιαβάζω το μπλόγκ σου, για να μάθεις! :-p)

Πέμπτη, Ιουλίου 30, 2009 11:18:00 π.μ.
Blogger xomeritis :

Βρέθηκα στο Ναό της Αφαίας πρόσφατα, τη Μεγάλη Βδομάδα. Έβρεξε για λίγο την ώρα που περίμενα το δελφίνι στο σκέπαστρο, μπροστά από την προκυμαία, για να γυρίσω Πειραιά.

Στο Δαφνί δεν έχω πάει ποτέ κι αυτή τη στιγμή γράφω από το κέντρο της Αθήνας, μια ευθεία με χωρίζει από εκεί, η λεωφόρος Αθηνών. Ίσως κάποιες επισκέψεις μου σε μερικά σημεία τις αναβάλλω, όπως εκείνη την επίσκεψη «στο Φάρο». Θα κρατώ έτσι την επιθυμία για τη χώρα μου σε εγρήγορση.

Σκουπίδια. Σήμερα το πρωί πήγα να παραλάβω κάτι πράγματα, στα βόρεια. Για μια στιγμή, καθώς οδηγούσα, η εικόνα στο οπτικό μου πεδίο από τη μικρή ανηφοριά του λόφου, δίπλα από την έξοδο της Εθνικής ως τη Λεωφόρο Τατοϊου, με τα ξερόχορτα και τη μικρή πλαγιά με έστειλαν στην άχρονη Ελλάδα (Ελλάδα και Μάης μαζί!) της Βιργινίας. Τα σκουπίδια «πλήγωσαν» την εικόνα αυτή, και με προσγείωσαν στη διαχρονική Ελλάδα του Σεφέρη: Ο Αύγουστος καίει πάντα, σαν το ματωμένο πουκάμισο του Νέσσου.

Τετάρτη, Αυγούστου 05, 2009 12:00:00 μ.μ.
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

Έτσι πρέπει να γίνεται, να επισπεύδουμε την διεκπεραίωση των δυσάρεστων και αναβάλουμε τις απολαύσεις για να τις νιώσουμε εντονότερα. Το Δαφνί δεν ξέρω αν είναι πια απόλαυση, έχω πολλά χρόνια να το επισκεφθώ. Να το αποφασίσεις όμως, γιατί τώρα η πρόσβαση εκεί είναι ευκολότερη.

Για τα σκουπίδια, πάρτο απόφαση. Θα τα βλέπεις όσο η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα κάνει πολιτική και δεν κάνει αυτό που πρέπει. Για τις άσχημες πόλεις μας ή για την ασχήμια των πόλεών μας ευθύνεται αποκλειστικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Θλίψη.

Τετάρτη, Αυγούστου 12, 2009 2:36:00 μ.μ.
Blogger Γιώργος Παναγιωτίδης :

Το καλύτερο blog φτιαγμένο από blog κι αγάπη που έχω βρει για τη λογοτεχνία. Με συγκίνησε. Έχετε κάνει πάρα πολύ δουλειά, έχετε αφιερώσει πάρα πολύ χρόνο. Μ' αγκιστρώσατε στις σελίδες σας. Να είστε πολύ πολύ καλά και η έμπνευση να χορεύει μαζί σας.

Πέμπτη, Αυγούστου 27, 2009 9:25:00 π.μ.
Blogger Κατερίνα Στρατηγοπούλου-Μ. :

Η έμπνευση σάς ανήκει κύριε Παναγιωτίδη. Εγώ δεν κάνω τίποτα περισσότερο από μια σωστή - ελπίζω - εκμετάλλευση των εμπνεύσεων όσων καταχωρώ σ' αυτό το μπλογκ.

Εύχομαι ευόδωση των στόχων σας.

Δευτέρα, Αυγούστου 31, 2009 6:27:00 μ.μ.